В умовах повномасштабної війни всі наявні бюджетні ресурси мають використовуватися максимально ефективно. Натомість, в Україні та, зокрема, на Харківщині продовжують виділятися кошти на сумнівні та недоречні під час війни цілі. Одна з таких статей видатків – «висвітлення діяльності місцевої влади», яке de facto перетворена на саморекламу можновладців за рахунок бюджету. Аналітичний центр «Обсерваторія демократії» дослідив ситуацію з такими марнотратними закупівлями в 2024 році на Харківщині.

50 мільйонів на «джинсу» в Харкові

У свіжому дослідженні «Bihus.Info» на прикладі 4-х областей (Запорізької, Полтавської, Чернігівської, Рівненської) показано, що навіть на третій рік великої війни практика витрачання бюджетних коштів на «висвітлення діяльності влади» залишається розповсюдженою як у «прифронтових», так і в «тилових» регіонах. У свою чергу ми ще в листопаді 2022-го привертали увагу громадськості до цих недоречних витрат на Харківщині. З того часу відбулися певні позитивні зрушення на рівні обласної влади – зокрема, в липні 2023-го під громадським тиском ХОВА відмінила тендер на висвітлення власної діяльності, що зекономило бюджету 2 мільйони гривень.

Водночас, на рівні громад проблема залишається – місцеві очільники продовжують витрачати кошти платників податків на особисту рекламу в ЗМІ. Два основних механізми – це, по-перше, фінансове утримання заангажованих комунальних медіа, і, по-друге, тендери на «висвітлення діяльності» для приватних ЗМІ. Обидва ці механізми рекламування місцевої влади зараз функціонують у Харкові.

На 2024 рік у міському бюджеті Харкова передбачено фінансування двох різних цільових програм – «Програми висвітлення діяльності Харківської міської ради та її виконавчих органів на 2019-2025 роки» та «Програми підтримки комунального підприємства “Інфосіті” Харківської міської ради на 2019-2025 роки». Заплановані річні витрати по першій програмі складають 29,2 млн. грн., по другій – 20,9 млн. грн.

І протягом перших трьох місяців 2024 року міська рада вже почала здійснювати ці заплановані витрати. 9 лютого міськрада уклала угоду на 2,6 млн. грн. щодо просування інформаційних матеріалів про свою діяльність на радіо. 15 березня було підписано аналогічний договір на суму в 7 млн. грн., але вже щодо «висвітлення діяльності» на телебаченні. Також міськрада провела 5 різних тендерів (на загальну суму 2,5 млн. грн.) на рекламу своєї роботи в місцевих online-медіа.

На цьому, міськрада не зупиняється і продовжує оголошувати нові тендери. 25 березня в системі «Prozorro» розміщено оголошення про закупівлю ще однієї послуги з de facto реклами мерії в інтернет-ЗМІ. Очікувана вартість складає 466 тис. грн., але більш цікаво, що в описі послуги замовник робить конкретний змістовний акцент – «просування інформаційних матеріалів про діяльність з питань взаємодії зі Збройними силами України». Тобто, «піарити» міськраду треба не «взагалі», а саме з питань допомоги ЗСУ.

Окрім ЗМІ-переможців тендерів, «висвітленням діяльності» місцевої влади в Харкові займається комунальне підприємство «Інфосіті» (більш відоме за своєю попередньою назвою – «Харьковские Известия»). Сайт цього медіа не містить відкритих лічильників переглядів, але, наприклад, Telegram-канал «Інфосіті» має 6,4 тисячі підписників. Для порівняння – особистий Telegram-канал міського голови Ігоря Терехова налічує 82 тисячі підписників.

Функціонування цього комунального медіа обходиться Харкову майже в 21 млн. грн. на рік. За даними Opendatabot, в «Інфосіті» працює 60 співробітників. Директор цього КП – Микола Косий, який (згідно декларації за 2023 рік) отримує майже 1 млн. грн. зарплатні та виплат від «Інфосіті». До речі, Микола Косий, за даними YouControl, є керівником обласних осередків одразу двох маловідомих партій – «Всеукраїнський патріотичний союз» та «Єдина Україна».

Фактично ж, ТОП-менеджером «Інфосіті», відповідальною за тональність контенту, є заступниця директора КП Ганна Кузнецова. Про її зв’язки з міським головою періодично з’являються повідомлення в медіа. Власне, ще в 2021 році в програмі «Світське життя» сам Ігор Терехов розповів про свої близькі стосунки з Кузнецовою. Наприкінці грудня 2023-го Ганна Кузнецова склала мандат депутата обласної ради та подала «декларацію перед звільненням». З декларації стало відомо, що в лютому 2023-го заступниця директора КП «Інфосіті» придбала будинок в Іспанії майже за 6 млн. грн.

У підсумку варто зазначити, що сумарні річні витрати на саморекламу місцевої влади в Харкові складають близько 50 мільйонів гривень, які конвертуються в вагомі прибутки для окремо взятих наближених піарників та медійників. Вочевидь, ці кошти платників податків могли б принести значно більше суспільної користі, якби були спрямовані на нагальні потреби Харкова, а не підтримку рейтингів його мера.

Географія «джинси» в області

Приклад обласного центру наслідують й інші громади Харківщини. Так, у Лозовій в бюджеті 2024 року також передбачено фінансування двох різних цільових програм – «Програми висвітлення діяльності Лозівської міської ради Харківської області та її виконавчих органів засобами масової інформації на 2024-2026 роки» та «Програми підтримки Телерадіокомпанії «Лозова» на 2024-2026 роки». Перша програма «розпорошена» між різними структурними підрозділами міської ради (тобто, розпорядниками виступають різні управління, діяльність яких має висвітлюватись) із загальним обсягом фінансування понад 250 тис. грн. Друга програма з підтримки комунального медіа обійдеться міському бюджету у суттєво більшу суму – 2,8 млн. грн.

Популярні новини зараз

Камери зафіксували можливого вбивцю Фаріон

Арестович висловився про наслідки замаху на Фаріон та майбутнє України

На Ростовській АЕС нібито стався викид радіації: почалися серйозні проблеми з електроенергією, Кремль мовчить

Вже 202 гривні за кіло: що відбувається з цінами на помідори, огірки та перець

Показати ще

Сайт Чугуївської міської ради наразі не працює, але інформацію про бюджет громади на 2024 рік можна знайти на web-порталі міністерства фінансів «Open Budget». І на цей рік в Чугуєві передбачено 922 тис. грн. на «фінансову підтримку засобів масової інформації». За цим же кодом програмної класифікації («8410») у Харкові та Лозовій здійснюють видатки на підтримку комунальних ЗМІ, тож імовірно, що в Чугуєві теж працює саме комунальне медіа, яке утримується за кошти місцевого бюджету.

Затверджену цільову програму висвітлення діяльності влади має Красноградська міська громада – в бюджеті 2024 року на неї передбачено понад 460 тис. грн. Згідно звіту про виконання програми в минулому році, бюджетні гроші отримували два ЗМІ – «ТРК Красноградщини «Центр»» та «Вісті Красноградщини». За даними «Opendatabot», власниками ТРК «Центр» є Красноградська міська (на 85%) та районна (на 15%) ради.

Загалом, щодо тендерів на «висвітлення діяльності» місцевої влади в системі «Prozorro» міститься 30 повідомлень про укладені договори громадами Харківщини за перші три місяці 2024 року. Майже всі ці закупівлі відбулися без використання електронної системи торгів. І за період січень-березень 2024-го щонайменше по одному договору на подібні послуги укладено в 15-ти громадах (Балаклійська, Безлюдівська, Богодухівська, Великобурлуцька, Зміївська, Ізюмська, Кегичівська, Красноградська, Краснокутська, Куньєвська, Лозівська, Нововодолазька, Солоницівська, Харківська, Чкаловська). Протягом року цей перелік розширятиметься, а найбільше договорів традиційно припадає на грудень.

Як бачимо, приклад Харкова в регіоні наслідують не лише міські, але й селищні та, навіть, сільські громади. Ця архаїчна за своєю суттю практика свідчить, зокрема, і про застаріле розуміння «піару» та «комунікацій» у представників місцевої влади. І коли мешканці дізнаються, що в їхній громаді під час війни витрачають бюджетні кошти на замовні матеріали в ЗМІ, це аж ніяк не покращує ставлення до місцевих очільників.

Висновки

Повномасштабна війна посилала суспільний запит на офіційні джерела інформації, завдяки чому особисті канали місцевих керманичів та офіційні сторінки місцевих рад у соціальних мережах багатократно збільшили свої охоплення. Наприклад, офіційний Telegram-канал Харківської міської ради (дублює новини з сайту міськради) налічує 22,5 тисячі підписників, Telegram-канал мера Ігоря Терехова – 82 тисячі. Новини з цих каналів безкоштовно репостять канали-мільйонники, і жодних проблем із «висвітленням діяльності» місцевої влади – немає, de facto до кожної заяви мера прикута надзвичайна увага, бо Харківський регіон зараз має глобальне стратегічне значення.

Натомість, місцева влада продовжує витрачати бюджетні кошти на «висвітлення діяльності» в ЗМІ. В 2024 році у Харкові в бюджет закладено фінансування одразу двох цільових програм, спрямованих на рекламу місцевої влади в медіа. Сумарно на саморекламу мерія планує витратити понад 50 мільйонів гривень, з яких у 20,9 млн. грн. обійдеться утримання комунального ЗМІ «Інфосіті». В кінцевому рахунку ці кошти місцевого бюджету конвертуються, зокрема, в мільйонну зарплату для директора комунального медіа та у купівлю під час війни нерухомості в Іспанії заступником директора цього медіа.

Інші громади регіону орієнтуються на приклад обласного центру та копіюють цю марнотратну практику. Загалом, за перші три місяці 2024 року в системі «Prozorro» присутня інформація про 30 укладених в 15-ти громадах Харківщини договорів на «висвітлення діяльності» місцевої влади приватними медіа. На додачу до цього деякі громади також продовжують утримувати за рахунок бюджету комунальні ЗМІ: наприклад, у Лозовій в 2024 році на це заплановано 2,8 млн. грн, а у Чугуєві – 0,9 млн. грн. Тож, маємо констатувати, що реального «роздержавлення» ЗМІ, яке б гарантувало їхню незалежність та неупередженість, de facto не відбулося. І навіть на третій рік повномасштабної війни багато очільників громад Харківщини продовжують демонструвати хибні пріоритети в розподілі бюджетних видатків, зокрема, подібними закупівлями «джинси» в медіа.

Матеріал підготовлений в рамках проекту «Promoting Citizen Oversight and Engagement in Local Political Processes», який реалізується за фінансової підтримки Національного фонду на підтримку демократії (NED). Зміст публікації не обов’язково відображає точку зору NED і є предметом виключної відповідальності Аналітичного центру «Обсерваторія демократії».